Recorded and remixed by Erik van der Horst and Lars J. Brouwer in 2008.

Photography by Lennard Duijvestijn.

Review from MusicFrom.nl (in Dutch):

Het Amsterdamse vijftal Moodak bracht zo’n twee jaar geleden de ep ‘Step Into This Life’ uit en is nu terug met ‘Throwing The Plates’. Deze nieuwe ep bevat zes tracks: drie nieuwe nummers en evenzoveel remixen. De vier heren plus zangeres combineren elektronische dansmuziek met echte instrumenten en noemen zelf acts als Moloko, Massive Attack, Kosheen en Björk als referentiemateriaal.

‘Throwing The Plates’ opent met de titeltrack, een leuk drum ‘n’ bass nummer. De stem van zangeres Saskia Kok zit ergens tussen Beth Gibbons (Portishead) en Björk in en is zeer bepalend voor het geluid van de band. De combinatie van een vrouwenstem met drum ‘n’ bass doet sterk aan Kosheen denken, maar door de onverwachte gitaarpartij die verderop voorbijkomt krijgt het nummer toch iets eigens. Het tweede nummer is ‘Like I Always Did’. Dit begint als een jazzy triphop-track, maar wordt verderop wat steviger door de lekkere gitaar en de mooie baslijn. Hierna volgt het vrij cleane ‘I Adore You’, het minste van de drie nummers.

Na de drie gewone nummers volgen remixen van diezelfde nummers. Deze staan in omgekeerde volgorde, zodat de remix van ‘I Adore You’ direct volgt op het nummer zelf. De remix is wel wat sterker dan de originele track, maar is met bijna negen minuten wel erg lang. De remix van ‘Like I Always Did’ legt wat meer de nadruk op het ritme en klinkt hierdoor wat minder jazzy dan het origineel. Waar ‘Throwing The Plates’ de gelijknamige ep opende, sluit de remix van dit nummer deze af. Een goede keuze, want dit is het hoogtepunt van de plaat. De remix is een stuk elektronischer en wat minder clean dan het origineel en eigenlijk zou je willen dat de band de hele tijd zo zou klinken.

‘Throwing The Plates’ is een aardige ep, maar overtuigt toch niet helemaal. Het zou allemaal wat minder gepolijst mogen.

Check the original text here.

And one from Fret Magazine by Arjan van Sorge:

Het vijfkoppige Moodak uit Amsterdam is geen studioproject maar een heuse liveband – dat zou je makkelijk kunnen vergeten als je de drie nieuwe songs hoort van deze demo. De band maakt een snelle en open variant van triphop, waar ook nogal eens wat ratelende drum ’n bass-ritmes doorheen woekeren. Maar ondanks alles is het toch popmuziek die je hier hoort en in de wat steviger gedeeltes rock. Heel wat invloeden komen daarbij om de hoek kijken, zelfs psychedelica. Alles tot in de puntjes verzorgd, afgewogen en transparant. Knappe ritmes en dromerige, soms krachtig uithalende maar altijd hallucinogene gitaarpartijen zijn daarbij voorname kenmerken, evenals de wat magere, schelle en vaak overdreven uitslaande stem van Saskia Kok. Met wat echo erop valt het wel te doen, maar toch.

Edited by Mabofo on 15 Mar 2009, 21:05

Sources (view history)

MusicFrom.nl, Fret