Bepaalt je persoonlijkheid je muzieksmaak?

• Bepaalt je persoonlijkheid je muzieksmaak?

Overlaatst nog een discussie op café gehad hierover. Er zal wel een link bestaan tussen je karakter en je muzieksmaak maar hoever gaat die? Kom je beter overeen met mensen met dezelfde muzieksmaak of voel je geen verschil?

Volgens mijn bescheiden mening, is er toch een redelijk grote relatie tussen je persoonlijkheid en je muzieksmaak. De meeste van mijn vrienden luisteren naar rock en metal. En de mensen met wie ik op school mee omgaan hebben toch enige 'muzikale intelligentie'. Ik zou nooit een vriendin willen hebben die alleen naar de top30 en/of r'n'b luistert...

Wat denken jullie?

• Mja, ik heb wel vrienden die naar techno/hardtech/schranz luisteren, maar evengoed vrienden die naar metal luisteren, vrienden die naar hardcore punk luisteren. Voor mij heeft de muzieksmaak van m'n vrienden weinig te maken met hoe ik ze zie. Alhoewel ik er af en toe wel eens durf om lachen ;-)

FUCK YOU
    • [Deleted user] said...
    • User
    • 30 Oct 2006, 17:21
    mmm het hangt ervan af hoe de muziek emotioneel geladen is, daarvan kan je ongeveer de lijn doortrekken naar je karakter of hoe je jezelf op het moment voelt ...

Het is niet omdat mensen naar bv house luisteren dat deze emotioneel of intellectueel minder doorwegen tegenover elkaar, het is juist hoe je de interpretatie van iemands muziekkeuze vanuit zijn standpunt verwerkt!

Muziekstijlen binden mensen, maar dat wil niet zeggen dat je allemaal dezelfde emotionele geladenheid en levensinstelling hebt!

Dat is nu net waar ik schijt aan heb aan het vakjesdenken, maar ik moet toch toegeven dat mensen die alleen naar bepaalde muziek luisteren omwille dat het goed verkoopt of hip is laten zich deels leven!

• tomadde said...
    • User
    • 29 Nov 2006, 15:01
    Karakter zou ik niet durven zeggen. Maar er is wel degelijk een (wetenschappelijk bewezen) link tussen intelligentie en muziek.

Om het simpel te zeggen. Hoe gemakkelijker de maatsoort, hoe meer de muziek toegankelijk is voor een "minder intelligent" publiek. House, bvb, is het meest basic dat er bestaat qua ritmiek. Wat daarom niet wil zeggen dat iédereen die naar house luistert dom is. Maar statistisch gezien zullen er effectief méér mensen met een lager IQ luisteren naar House, dan naar pakweg Frank Zappa of King Crimson.

making weapons out of my imperfections
    • [Deleted user] said...
    • User
    • 13 Dec 2006, 19:02
    Loopt de alternatieve of rockscene scene niet wat te hoog op met hun intellectuele capaciteiten?

Een gemakkelijke maatsoort daar kan ik nog inkomen, er zijn ook mensen die niet eens in staat zijn op de maat mee te zingen met de overbekende klassieke rocksongs laat staan teksten te interpreteren wat toch ook als een achterstand kan gezien worden!

Platte house met Zappa vergelijken, dat is hetzelfde als frieten met chinees vergelijken ;)

• [Deleted user] said...
    • User
    • 1 Jan 2007, 12:35
    Hangt ook af van inhoevere de muziek belangrijk is voor de persoon zelf.

• thomaqx said...
    • User
    • 18 Sep 2008, 09:15

Edited by thomaqx on 18 Sep 2008, 09:16
    • thomaqx said...
    • User
    • 18 Sep 2008, 09:15
    ik denk dat dat wel zo is,

kijk nr mij, mijn beste vriend (in het echte leven) is ook mijn dichtste neighbour (op last.fm)

Anonymous users may not post messages. Please log in or create an account to post in the forums.