Vem är din favorit bland Bellmanuttolkarna?

• [Deleted user] said...
    • User
    • 5 Jan 2007, 12:24

Vem är din favorit bland Bellmanuttolkarna?

Ja, i korta ordalag vem som är bäst - men gärna med en liten motivering också.

• [Deleted user] said...
    • User
    • 5 Jan 2007, 12:28

Fred Åkerström

Fred Åkerström. Han var en banbrytare som framförde Bellman på ett nytt, mycket mer livfullt sätt. Det var en rent historisk motivering, sen så är han helt enkelt jävligt bra också.

• Fred, allas vår fred...

Kanske var det hans leverne, som otrogen suput, vilket gjorde honom så lämpad för just Bellman? Förmodligen hade han det bara i blodet. Visserligen får jag erkänna att det säkerligen finns många tolkare som jag inte har fått tillfället att lyssna på än, men av dem jag hört tillhör Fred en klass för sig.

Jag kan alltså inte göra annat än att hålla med dezier (för omväxlings skull).

• gaih said...
    • User
    • 11 Feb 2007, 19:15

Åkerström

Helt klart Fred Åkerström, kan inte lyssna på Bellman om det inte är honom. Han är Bellman. Han lever sig in i det så mycket mer, än alla andra. Tycker jag.

• Mazon said...
    • User
    • 27 Jul 2007, 02:58
    Fred Åkerström utan tvekan!!

Protect me from this World of Sin
    • Nyson said...
    • User
    • 14 Oct 2007, 17:54
    Sällskapet CMB såklart!

Bland trubadurerna vinner dock våran käre Fred :]

Tihi :>
    • [Deleted user] said...
    • User
    • 19 Jan 2009, 08:19
    Ja, Fred Åkerström gjorde det mycket mycket bra. Men jag tycker inte vi ska glömma Cornelis Vreeswijk, en medborgare som nog även han nångång sovit i rännstenen.

• Fred. Dock har Thord Linde växt efter en dels lyssnande.

Anonymous users may not post messages. Please log in or create an account to post in the forums.