Forum » Support för Last.fm-programmet

Scrobbling med Spotify?

• Scrobbling med Spotify?

Det skulle vara det bästa, nästa steg för hemsidan? Eller fungerar det, men bara inte för mig?

• [Deleted user] said...
    • User
    • 8 Dec 2008, 19:12
    Det fungerar inte, men Scrobblify finns och är ett fritt program (som visserligen är i Beta-stadiet). Dock krånglar det ganska mycket. Håller med om att stöd till Spotify borde finnas, och det lär förmodligen fixas inom en snar framtid. ;)

• stinis said...
    • Alumni
    • 9 Dec 2008, 10:38
    Detta har även tagits upp här och här.

• Enligt Spotifys hemsida ska detta vara möjligt!

"Spotify scrobbles
    December 18, 2008
    Almost immediately after launch we started getting heaps of requests from people who wanted to be able to scrobble the music they were playing on Spotify to Last.fm (Last.fm is a cool music recommendation site for those of you who don’t know). The demand was so high that people started creating their own solutions to scrobble, which were cool but a little hard to install and run for the average user.

So today we are really excited to announce that we’ve added scobbling support directly into Spotify, no more need to install any other software. To setup scrobbling just open the user preferences in Spotify and enter your Last.fm username and password and you’re ready to scrobble. "

• Perarne said...
    • User
    • 8 Jan 2009, 11:00

Ja, det funkar!

Det funkar precis som pappaharding säger!

• Men jag fattar inte riktigt...

Jag har fixat ovanstående..
    Låtarna jag spelar i spotify kommer upp i mitt bibliotek.
    Bra.
    Hur gör jag för att spela upp mitt bibliotek i mobilen med Pocket scrobbler?
    Vill helst ha spotify direkt i mobilen, men kan nöja mig med last.fm om jag kommer åt musiken från mobilen.

• Pocket scrobbler stöds inte officiellt av Last.fm, så du har nog större chans att få ett bra svar om du frågar i Pocket scrobbler-gruppen.

The most pointless war in history needs to be stopped. So join and stuff.
    • b1rgan said...
    • User
    • 11 Nov 2009, 22:39

funkar inte..

Det funkar inte för mig! Jag har ställt in spotify på att det SKA scrobbla till last.fm och mitt användarnamn/lösenord har godkännts men last.fmprogrammet verkar inte regera på spotify. Har startat om både spotify och last.fmprogrammet. Måste hela datorn installeras om kanske? Har inte testat än av den enkla anledningen att det tar ett år med min gamla nötta laptop.

Men har någon annan stött på samma problem? Om ni löste det, hur?
    tack!

• b1rgan said...
    • User
    • 11 Nov 2009, 22:41

ääh

Ääh jag skojade bara hehe. Ser att det scrobblas till min last.fmprofil men som sagt, last.fmprogrammet reagerar inte. Scrobblar den direkt eller?

• Japp, Spotify skrobblar direkt, man behöver inte ha på Last.fm-programmet. Det var nämligen Spotify-utvecklarna själva som byggde in stödet för skrobbling i sitt program.

• [Deleted user] said...
    • User
    • 17 Dec 2009, 10:30
    jaha, jag har för mig att jag kunde se detta på last.fm skrobblaren på pc men inte på min mac. alltså; låtarna skrobblas till min profil men inte till själva skrobblaren då man man se information om artisten etc. detta går inte alls att fixa?

• jojjsan said...
    • User
    • 2 May 2010, 08:22

.

Nä jag fattar inte. Hur får man spotify som sin skrobblare??

• Re: .

jojjsan sa:
    Nä jag fattar inte. Hur får man spotify som sin skrobblare??

1. Öppna Spotify.
    2. Klicka på menyn "Edit", sedan "Preferences...".
    3. Den tredje ljusgrå rutan uppifrån har rubriken "Last.fm", där kan du bocka för "Enable scrobbling to Last.fm" och sedan fylla i ditt Last.fm-användarnamn och Last.fm-lösenord.
    4. Klicka på knappen "Apply" längst ner till höger.
    5. Lyssna, njut och skrobbla! :)

• jojjsan said...
    • User
    • 3 May 2010, 05:32
    Jaha, där! Tack så mycket =) haha

• Tackkar !

• error kod 301

Jag fick error kod 301 och det betyder att spotify e kan scrobbla låtar så dem registreras på Lastfm. Om någon vet hur jag ska fixa detta så berätta gärna

• error kod 301

Jag fick också det. Kan någon förklara hur man gör nu då?

• error kod 301

Det här händer mig HELA tiden, varför? Jag har iofs rätt sugig uppkoppling mot nätet överhuvudtaget, men som ikväll t ex, så fungerar allting smärtfritt.. förutom att Spotify just inte ha någon connection alls med last.fm.. :/

• Unable to connect to server. Error 301

Fungerar inte för mig heller..!! Men bara på min egen dator, lånade en annan dator och där fungerade skrobblingen från Spotify, inte smärtfritt - men låtarna kom upp efter en stund.
    Men jag får meddelande på Spotify "Unable to connect to server. Error 301." från min egen, som sagt... Vad göra????

• Hm. Det verkar som om Last.fm har lite problem med "Submissions" (dvs själva skrobblingen): http://status.last.fm/ (står "Critical" just nu)
    Så det är nog det som är problemet. Det gäller inte bara Spotify, men Spotify kanske säger ifrån lite tydligare när det är problem. I vilket fall så är Last.fm medvetna om problemet och jobbar på att lösa det (trots det som står på status.last.fm om att "There are currently no known issues"...).

Men det sägs att Spotify cachar (dvs sparar) låtarna som den inte lyckas skrobbla så att de skrobblas senare när den lyckas få en anslutning till Last.fm. Dock sägs det också att denna cache töms när man stänger av Spotify, så om man är väldigt orolig bör man alltså lämna Spotify på tills låtarna skrobblas.

• Min vägrar skrobbla ju :( och lösenordet och allt är rätt ju :(

• Verkar som att det har löst sig nu för dig. :)

• ?!

Är det någon 'knapp' på spotify/last fm man ska klicka i för att få det att funka? eller sker det automatiskt så fort man kopplar in sin iPhone när man lyssnat på ett par låtar?

www.lanjas.blogg.se

• Du menar om man lyssnar med Spotify på sin iPhone? Ingen aning om hur det funkar då faktiskt. Men jag tror inte att man ska behöva koppla in telefonen i datorn, det borde finnas något i inställningarna i Spotify där man kan aktivera funktionen.

Om någon annan har koll är det bara att fylla i.

• De är som på datorn, man fyller i sitt lösen och användarnamn och så scrobblar den :)
    Finns under "settings" :)

Anonymous users may not post messages. Please log in or create an account to post in the forums.