Forum » Support för Last.fm-programmet

Skrobblas inte dina låtar?

 
    • arrdis said...
    • Alumni
    • 14 Mar 2008, 14:57

    Skrobblas inte dina låtar?

    GÅ GENOM FÖLJANDE STEG:

    Har du Last.fm-spelaren igång?
    Vänligen försäkra dig om att du faktiskt har last.fm-spelaren igång, du kan göra detta genom att kolla om du har en röd liten ikon med ett ”i” på i fältet nära din klocka. När du hittat den, klicka på den. Om allt är som det ska hoppar den upp.

    Ja: Gå till nästa fråga.
    Nej: Starta Last.fm-programmet manuellt, eller ladda ner och installera det om så behövs

    Är du säker på att din Last.fm-spelare är inställd på att skrobbla din musik?
    När Last.fm-spelaren är öppen, ska du se en liten text längst nere i det högra hörnet med orden ”skrobbling på”. Om det står ”skrobbling av”, av någon anledning, klicka på den lilla ikonen precis till höger om texten.

    Ja: Fortsätt till nästa fråga
    Nej: Gör som det står ovan, och prova spela en eller två låtar.

    Är mjukvaran inställd på rätt användare?
    Försäkra dig om att rätt användarnamn är inställt for skrobblingen. Detta gör du genom att öppna mjukvaran och klicka på användar-menyn längst upp. Kolla så att ditt användarnamn står där och är ibockat för skrobbling.

    Ja: Läs vidare...
    Nej: Om ditt användarnamn redan finns på listan klickar du på det, om inte klickar du på ”Lägg till användare”. Därifrån lägger du till ditt användarnamn och lösenord.

    När du spelar en låt, dyker den upp i “Nu spelas”-rutan?
    Klicka på på ”Nu spelas”-fliken, om du ser texten ”Lyssnar för tillfället inte” är ditt svar ”nej”.

    Ja: Gå till del B
    Nej: Gå till del A


    DEL A

    Om du läser detta, behöver du antingen fortsätta ner en lång bit, eller så ser du inget “nu spelas” i din Last.fm-spelare.

    Stöds din nuvarande mediaspelare av Last.fm-spelaren?
    Innan vi startar, måste vi vara på det säkra oss om att du faktiskt kan skrobbla med din mediaspelare. När detta skrivs stöder vi följande mediapelare i windows: foobar2000 0.9.2, iTunes 6 & 7, WinAmp, Windows media player 10+11.

    Ja: Japp, min mediaspelare stöds av Last.fm-spelaren, fortsätt till nästa fråga
    Nej: Tyvärr, men du måste antingen byta mediaspelare, eller installera en alternativ plugin, som vi inte erbjuder på vår hemsida.

    Försäkra dig om att en plugin för din mediaspelare är installerad.
    Ha Last.fm-spelaren öppen, gå till Verktyg -> Hämta hem plugin... och följ instruktionerna. Du ska sedan kunna se att du har en plugin för din mediapslare installerad, om den är installerad. Du kan kolla detta genom att se efter om följande fil finns för den relevanta mediaspelaren:

    foobar2000 0.9: C:\Program Files\foobar2000\components\foo_audioscrobbler.dll
    iTunes: C:\Program Files\iTunes\Plug-Ins\itw_scrobbler.dll
    WinAmp: C:\Program Files\Winamp\Plugins\ml_wa2_scrobbler.dll eller gen_wa2_scrobbler.dll
    Windows Media Player: C:\Program Files\Windows Media Player\Plugins\wmp_scrobbler.dll

    Ja: Dessa filer finns, gå vidare till nästa fråga
    Nej: Installera dessa filer genom Last.fm-spelarens wizard.

    Är Last.fm-spelarens plugin tillåten av din mediaspelare?
    Ibland kan rätt plugin vara installerad, men skrobblar inte eftersom de står som otillåtna. Ifall det är så finns det vissa saker du behöver kolla.

    Windows media player: Öppna WMP, and gå till Tools -> Plug-Ins -> Options. I det nya pop-up fönstret väljer du “Background” i listan till vänster, och sedan försäkrar du dig om att rutan brevid Last.fm Plugin har ett kryss i sig.

    Windows Media Player 11: Gå till menyn Now Playing -> Plug-Ins -> Other. Försäkra dig om att rutan brevid Last.fm har ett kryss i sig.

    Ja: Ja, det finns där och är tillåtet, gå vidare till nästa fråga.
    Nej: Utför ovan nämnda åtgärder, och försök sedan skrobbla igen.

    Är dina filer korrekt taggade?
    För att vi ska kunna ta emot data på de låtar du lyssnar på, är vi beroende av data från filen som kallas ”ID3 tag data”. Denna datan registrerar namn på album, artist, låtnamn med mera. Som minimum kräver vi bara artisten och låtens namn. Beroende på spelaren finns det olika sätt att kolla om din ID3 data är korrekt.

    Foobar 2000 0.9: Högerklicka på en låt, och välj ”properties”. Härifrån ska du kunna se ett fönster som visar all ID3 metadata som finns för filen.

    iTunes: Markera en låt från din spellista eller ditt bibliotek som du vill skrobbla, och tryck Ctrl + I. Därifrån klickar du på fliken som heter ”info” och ser till attt den är ifylld som den ska.

    Winamp: Markera en låt i din spellista, eller i ditt bibliotek, tryck på Alt + 3 så ska du se ett pop-up fönster som visar den ID3 data som finns.

    Windows Media Player: Välj låten i windows explorer, högerklicka på den och välj ”egenskaper”. Klicka på ”sammanfattning” och se till att fälten är ordentligt ifyllda.

    Ja: Jadå, mina filer är fint taggade, nästa fråga
    Nej: Om du vill tagga ett stort antal filer snabbt och enkelt, rekommenderar vi att du ladder ner en MusizBrainz Tagging Application (http://musicbrainz.org/) och kör alla dina filer genom den.

    Är dina filer inte i MP3-format?
    Det händer att det uppstår problem med att samla in metadata från filer som inte är i MP3-format. Då får du ladda ner en alternativ plugin för att kunna skrobbla de här låtarna. För att ta reda på vilket filformat dina filer är öppnar du windows explorer genom att trycka Windows-knappen + E, och går till mappen där de här filerna finns. Där ska du kunna se filnamnet, som t.ex. Paranoid Android.FLAC. Textbiten efter punkten, alldeles i slutet, är filtypen.

    Ja: I detta fallet finns det välkända problem med FLAC-filer, vilket gör att du måste ladda en plugin till FLAC (http://www.winamp.com/plugins/details.php?id=143614) för att kunna skrobbla. Uppdatera också din mediaspelare till den senast utgivna versionen.
    Nej: Forsätt till nästa fråga.

    Har du flera musikspelare igång samtidigt på datorn?
    Detta kan skapa problem i överföringen av metadata till Last.fm-spelaren, och därför bör du kolla så att du inte kör flera mediaspelare som kan skrobbla samtidigt.

    Ja: Stäng ner alla mediaspelare och ha endast en öppen.
    Nej: Gå till del C


    DEL B

    Om du läser detta har du antingen bläddrat ner för långt, eller har du problem att skrobbla låtar fastän de dyker upp på din Last.fm-spelare.

    Är våra servrar som de ska?
    En bra start kan vara att kolla så att allt står rätt till i vår ände av linan först. Du kan kolla om vår submission-server är tillfälligt nere genom att leta efter ett panel-meddelande, eller ”System status”-sidan. Kolla runt i forumen lite också (även de engelska), bara för att se om något ligger nere, eftersom det kan ta en liten stund för oss att publicera ett panel-meddelande.

    Ja: Servern fungerar som den ska, vidare till nästa fråga.
    Nej: Servern är för tillfället nere, vänta lite och kolla igen senare om den är uppe.

    Förbjuder mappen skrobbling?
    Du kan ha ställt in mappen till att inte skrobbla av misstag. Kolla vilken mapp som musiken du spelar ligger i, och gå sedan till Verktyg -> Alternativ -> Skrobbling. Härifrån kan du leta upp din folder till höger, och försäkra dig om att den har ett kryss i rutan.

    Ja: Klicka i den lilla rutan vid sidan av mappnamnet, och fösök sedan igen.
    Nej: Mappens ruta har ett kryss i sig, och musiken borde skrobblas

    Gå till din profil. Ser du något fel med registreringsdatumet?
    Gå vidare till din profilsida, genom att klicka på ditt användarnamn längst upp till höger på sajten. Titta efter denna texten i mittkolumnen: ”Inskick från före datumet du registrerades är inte tillåtna.” Ser du exakt denna texten?

    Ja: Kontrollera tid och datum på din dator, och var noga med år, eftersom detta ofta glöms bort.
    Nej: Vidare till nästa fråga med dig...

    Ser du ett spam-skyddsmeddelande?
    Som i frågan ovan, gå till din profil och titta på samma ställe efter texten: "Spamskydd utlöst: Du skickade in en låt med tidigare datum än ditt senaste upplägg." Ser du detta meddelandet?

    Ja: Var vänlig kontrollera tid och datum, och försäkra dig om att du inte spelar flera mediaspelare på samma gång, från olika maskiner.
    Nej: Gå vidare till nästa fråga.

    Har du en brandvägg eller ett antvirusprogram installerat?
    Du kanske måste fråga din nätverks/system-administratör om det här, men försök ta reda på om du kör någon av dessa. Ett vanligt sätt att hitta dem är på panelen
    brevid din klocka.

    Ja: Stäng av dem, eller ställ in dem på att tillåta ”lastfm.exe” att använda internet.
    Nej: Se del C


    DEL C

    Detta är sista utvägen, så överväg lite innan du gör det. Gör alla ovan kontroller och om dess inte fungerar, läs vidare:
    Stäng ner Last.fm-spelaren genom att klicka på ikonen nära klockan, och välj “stäng”. Öppna spelaren och försök igen. Starta om din dator och försök skrobbla igen. Om detta inte fungerar, avinstallera mjukvaran från din dator helt, och gör en omistallering.

    Fröken jag går på glödande kål, efter händerna på täcket i en vecka
    Edited by TheMannen on 7 Jun 2008, 22:09
Anonymous users may not post messages. Please log in or create an account to post in the forums.