Årets ti beste plater i 2006

• [Gelöschter Benutzer] schrieb...
    • Benutzer
    • 4. Dez. 2006, 17:29

Årets ti beste plater i 2006

Det er faktisk lov å starte nå selv om endel mener vi ikke kan si det helt sikkert før over nyttår. Men jeg drister meg til en topp 10 liste av album
    Her er kravene for å at de fåre være med på listen.
    1.Albumet må være gitt ut i 2006(eventuelt i løpet av de 10 siste dagene i desember 2005)
    2.greatest hits/best of album teller ikke, dog gjør liveplater.

her er min topp 10 for 2006.
    1.Tom Waits-Orphans: Brawlers, Bawlers & Bastards
    2.The Arctic Monkeys-Whatever People Say I Am, That's What I'm Not
    3.The Strokes-First Impressions of earth
    4.Thom Yorke-The Ereaser
    5.Grand Island-Say no to sin
    6.Eagles of death metal-death by sexy
    7.Lily Allen-Alright still
    8.Islands-return to the sea
    9.Marit Larsen-Under The Surface
    10.Danko Jones-Sleep is the enemy

Bearbeitet von einem gelöschten Benutzer am 7. Dez. 2006, 13:39
    • gong83 schrieb...
    • Benutzer
    • 4. Dez. 2006, 22:53
    Klarer ikke sette disse i noen bestemt rekkefølge desverre, og ikke har jeg kjøpt så mange skiver fra i år heller, men...:
    *the locust - safety second, body last
    *Acid Mothers Temple & The Cosmic Inferno - Starless and Bible Black Sabbath
    *Yellow Swans - Drift
    *Envy - Insomniac Doze
    *Current 93 - Black ships ate the sky
    *120 Days - S/t
    *Aufgehoben - Messidor
    *Amusementparksonfire - Out of the angels
    *Appleseed Cast - Peregrine
    *Ariel Pinks Haunted Graffitti - House arrest

• Benutzer
    • 4. Dez. 2006, 23:34
    hr hørt ikke hørt alt på listen din, men det meste noe av. Bortsett fra 120 som jeg synes er døvt, og Ariel Pinks Haunted Graffitti høres jo dette ut som noe jeg burde sjekke ut :D

• gong83 schrieb...
    • Benutzer
    • 5. Dez. 2006, 23:07
    Carlo86 said:
    hr hørt ikke hørt alt på listen din, men det meste noe av. Bortsett fra 120 som jeg synes er døvt, og Ariel Pinks Haunted Graffitti høres jo dette ut som noe jeg burde sjekke ut :D

Ariel pinks skiva bør du så absolutt sjekke ut ja... LItt i samme gate som doldrums, men kanskje enda mer fokus på melodiene og ikke så komplekst som i worn copy, med alt det klipp og lim greiene han driver med ... Synd du ikke slo til på dotshop.se sommer salget. Alle ariel pink skivene til 49 kr.... :=)

• OsteRock schrieb...
    • Benutzer
    • 9. Dez. 2006, 22:39
    Jeg har hørt altfor få plater fra 2006 til å lage en liste nå. Kanskje om noen måneder.

• gong83 schrieb...
    • Benutzer
    • 10. Dez. 2006, 23:35
    OsteRock said:
    Jeg har hørt altfor få plater fra 2006 til å lage en liste nå. Kanskje om noen måneder.

Har faktisk samme problemet selv. Har sporet helt av med all den jævla "indie" rocken som har kommet og fått meg til å miste interessen for å sjekke ut alt det nye som har kommet. Men har til gjengjeld sjekke ut mye av det som virkelig interesserer meg, musikk fra 60 & 70 tallet... :)

• OsteRock schrieb...
    • Benutzer
    • 11. Dez. 2006, 17:07
    Jeg liker en del såkalt indie, men det er også forferdelig mye skvip i den "sjangeren".

Men man skal absolutt ikke kimse av band som Modest Mouse, The Shins, Of Montreal, The Mountain Goats osv. Det er bra musikk.

• Benutzer
    • 13. Dez. 2006, 17:25
    Jeg lager en utenlandsk og en norsk.

01. Snowglobe – Oxytocin
    02. Current 93 - Black ships ate the sky
    03. Camera Obscura – Let's Get Out of This Country
    04. Mogwai – Mr. Beast
    05. Jedi Mind Tricks - Servants in Heaven, Kings in Hell
    06. Squarepusher – Hello Everything
    07. Quantic – An Announcement To Answer
    08. Hot Chip – The Warning
    09. Sergeant Petter – A Mid-Tempo Frenzy
    10. Amusement Parks On Fire – Out of the Angels

01. The Whitest Boy Alive – Dreams
    02. Huntsville – For The Middle Class
    03. Essence Of A Session – Demo
    04. Svalastog – Woodwork
    05. Sirka Ragnar - Am, You Are, He/ She/ It Is
    06. Skatebård – Midnight Magic
    07. Magnus Hængsle – Magnus Hængsle
    08. Lindstrøm - Another Side of Lindstrøm
    09. Monomen EP
    10. Accidents Never Happen – Oslo Beat

Ja, jeg burde kanskje hatt med 120 Days, men jeg ble plutselig litt usikker på om jeg liker de eller ikke. Det er noe rart med de, jeg vet bare ikke helt hva enda.

• Dustefyr schrieb...
    • Benutzer
    • 14. Dez. 2006, 15:12
    Vintersang: Fine lister, men hvorfor er Sergeant Petter med på den utenlandske siden du har delt de opp i norsk og utenlandsk?

"i will fight like hell to hide that i'm giving up"
    • gong83 schrieb...
    • Benutzer
    • 14. Dez. 2006, 16:34
    OsteRock said:
    Jeg liker en del såkalt indie, men det er også forferdelig mye skvip i den "sjangeren".

Men man skal absolutt ikke kimse av band som Modest Mouse, The Shins, Of Montreal, The Mountain Goats osv. Det er bra musikk.

Jo seff, det er egentlig mange lysglimt, som disse du nevner her. Det er vel kanskje de banda jeg liker best i den sjangeren...

• Benutzer
    • 14. Dez. 2006, 17:30
    Dustefyr said:
    Vintersang: Fine lister, men hvorfor er Sergeant Petter med på den utenlandske siden du har delt de opp i norsk og utenlandsk?

Jeg trodde ingen ville merke det. Neida, jeg tror det gikk litt fort da jeg skulle lage listene. Jeg vet i hvert fall ikke hvorfor han havnet der, han burde være på den norske. Egentlig burde jeg laget en egen Bergen liste, det er så mye fin musikk derifra.
    Jeg misunner alle som kan dra å se den herlige musikken live.

----

Når det gjelder indie syns jeg det er det mest tullete begrepet som finnes, indie kan jo være alt fra metal til pop. Det mest irriterende er indie tag'en her på last.fm, den sier omtrent ingen ting.

• Benutzer
    • 14. Dez. 2006, 21:38
    Vintersang said:
    Dustefyr said:

Jeg trodde ingen ville merke det. Neida, jeg tror det gikk litt fort da jeg skulle lage listene. Jeg vet i hvert fall ikke hvorfor han havnet der, han burde være på den norske. Egentlig burde jeg laget en egen Bergen liste, det er så mye fin musikk derifra.

----

Sant Nok egentlig er det en helt håpløs tag, indie som begrep har helt forsvunnet, det er jo synnosymt med alterntivt i en eller annen form. Faktum er vel at indie egentlig aldri har vært en sjanger, bare en betegnelse for musikk som ble/blir gitt ut på uavheninge plateselskap.

Når det gjelder indie syns jeg det er det mest tullete begrepet som finnes, indie kan jo være alt fra metal til pop. Det mest irriterende er indie tag'en her på last.fm, den sier omtrent ingen ting.

• gong83 schrieb...
    • Benutzer
    • 15. Dez. 2006, 12:26
    fra listen min:
    Ut: The Locust
    Inn: Boris - Pink... Hadde helt glemt denne...

• gong83 schrieb...
    • Benutzer
    • 15. Dez. 2006, 12:32
    Carlo86 said:
    Vintersang said:
    Dustefyr said:

----

Sant Nok egentlig er det en helt håpløs tag, indie som begrep har helt forsvunnet, det er jo synnosymt med alterntivt i en eller annen form. Faktum er vel at indie egentlig aldri har vært en sjanger, bare en betegnelse for musikk som ble/blir gitt ut på uavheninge plateselskap.

Ang. Tags er det noe av problemet med det stadig voksende indie "begrepet". Indie per i dag har jeg inntrykk av at har vokst seg fra å være artister som har gitt ut skiver på uavhengige plateselskap har forsvunnet i kjølvannet til det å heller sette det i en sjanger. Derfor har vi nå fått Indie Rock, Indie Electronica og her om dagen hørte jeg om en fyr som nevnte indiemetall... Men hvem skal ta skylden for at det er blitt sånt? Media? eller Plateselskapene? For min del legger jeg(dette er egentlig utrolig barnslig men, shit au) skylden på Media, og menneskenes påvirkning av media har gjort det til ett marked for plateselskapene å tyne begrepet til de grader.

En morsom ting er at til og med Kylie Minouge har vært på ett såkalt Indie Label...Husker ikke helt i farten hvilket...

• gong83 schrieb...
    • Benutzer
    • 15. Dez. 2006, 12:35
    Apropos lister. Platekompaniet har samlet ett knippe av de mest kjente musikkmagasinene samt aviser`s lister over året som har gått:
    http://www.platekompaniet.no/cache/published_360.asp

Mest skuffende: Q, Det mediet som har listen med de, for meg mest interessante skiver må nok bli Dagsavisen...

• Benutzer
    • 16. Dez. 2006, 16:18
    gong83 said:
    Ang. Tags er det noe av problemet med det stadig voksende indie "begrepet". Indie per i dag har jeg inntrykk av at har vokst seg fra å være artister som har gitt ut skiver på uavhengige plateselskap har forsvunnet i kjølvannet til det å heller sette det i en sjanger. Derfor har vi nå fått Indie Rock, Indie Electronica og her om dagen hørte jeg om en fyr som nevnte indiemetall... Men hvem skal ta skylden for at det er blitt sånt? Media? eller Plateselskapene? For min del legger jeg(dette er egentlig utrolig barnslig men, shit au) skylden på Media, og menneskenes påvirkning av media har gjort det til ett marked for plateselskapene å tyne begrepet til de grader.

Nettopp, indie er ingen sjanger, det er mer en betegnelse.
    Jeg syns det blir feil å legge skylde på mediene, da heller menneskets dummhet til å stole blindt på det. Mediene får skrive hva de vil, så kan vi heller velge hva vi mener er riktig. Det er synd at mange i stor grad lar seg påvirke av alt mediene skriver.

gong83 said:
    Apropos lister. Platekompaniet har samlet ett knippe av de mest kjente musikkmagasinene samt aviser`s lister over året som har gått:
    http://www.platekompaniet.no/cache/published_360.asp

Mest skuffende: Q, Det mediet som har listen med de, for meg mest interessante skiver må nok bli Dagsavisen...

De listen er alltid like skuffende, men jeg syns de var hakket bedre i fjor enn i år. Soundvenue burde fått sin egen liste der, de hadde nok laget en fin en.
    Jeg tror platekompaniet tok vett til seg i år og droppet sine egne dårlige lister.

• Mowinckel schrieb...
    • Benutzer
    • 20. Dez. 2006, 16:32
    Hmm, kanskje jeg gikk glipp av noe, men jeg syns Pitchfork lista var den beste :P

• Benutzer
    • 28. Mär. 2007, 12:51
    Jeg har fått nye favoritter:

01. Sonic Youth - Rather Ripped
    02. Huntsville - For the Middle Class
    03. Current 93 - Black Ships ate the Sky
    04. Camera Obscura - Let's Get Out of This Country
    05. Quantic - An Announcement to Answer
    06. Yo La Tengo - I Am Not Afraid of You and I Will Beat Your Ass
    07. Nostalgia 77 Octet - Borderlands
    08. Lupe Fiasco - Food & Liquor
    09. Jason Molina - Let Me Go, Let Me Go, Let Me Go
    10. Jedi Mind Tricks - Servants in Heaven, Kings in Hell
    11. Sunn o)) & Boris - Altar
    12. Amusement Parks on Fire - Out of ngeles
    13. Squarepusher - Hello Everything
    14. Humcrush - Hornswoggle

• Erikfar schrieb...
    • Benutzer
    • 31. Mär. 2007, 17:02
    Da denne tråden ble laget hadde jeg iallefall ikke hørt nok plater fra 2006 til å lage en liste. Situasjonen har bedret seg litt, men det er fortsatt masse jeg skulle ha hørt mer på eller hørt i det hele tatt. Her er ihvertfall en midlertidig liste.

1. TV On The Radio - Return To Cookie Mountain
    2. Le Volume Courbe - I Killed My Best Friend
    3. Yo La Tengo - I Am Not Afraid of You and I Will Beat Your Ass
    4. Sonic Youth - Rather Ripped
    5. Motorpsycho - Black Hole / Blank Canvas
    6. Joanna Newsom - Ys
    7. Rockettothesky - To Sing You Apple Trees
    8. Beach House - Beach House
    9. Liars - Drum's Not Dead
    10. Humcrush - Hornswoggle

Anonyme Benutzer dürfen keine Beiträge schreiben. Bitte log dich ein oder registriere dich, um Beiträge in den Foren schreiben zu können.